Elia Suleiman

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Born in Nazareth on 28 July 1960, Elia Suleiman lived in New York between 1981 and 1993. During this period, he directed his two first short films, INTRODUCTION TO THE END OF AN ARGUMENT and HOMAGE BY ASSASSINATION, which won him numerous prizes. In 1994, he moved to Jerusalem where the European Commission charged him with establishing a Cinema and Media department at Birzeit University. His feature debut, CHRONICLE OF A DISAPPEARANCE, won the Best First Film award at the 1996 Venice Film Festival. In 2002, DIVINE INTERVENTION won the Jury Prize at the Cannes Film Festival and the Screen International Award 2002 - for a non-European Film at the European Awards. His feature, THE TIME THAT REMAINS, screened in Competition at the 2009 Cannes film Festival. In 2012, Elia Suleiman directed the short film DIARY OF A BEGINNER, part of the omnibus feature 7 DAYS IN HAVANA. IT MUST BE HEAVEN premiered at the Cannes Film Festival 2019 and received the FIPRESCI Award. The film is also the palestianian candidate for the Oscar in the best international feature film competition. 

Né à Nazareth le 28 juillet 1960, Elia Suleiman vit à New-York de 1981 à 1993. Durant cette période, il réalise ses deux premiers courts-métrages : Introduction à la fin d’un argument et Hommage par assassinat, qui lui valent plusieurs récompenses. En 1994, il s’installe à Jérusalem où la Commission Européenne le charge de créer un département Cinéma et Média à l’Université de Birzeit. Son premier long-métrage Chronique d’une disparition reçoit le prix du Meilleur Premier Film au Festival de Venise de 1996. En 2002, Intervention Divine remporte le Prix du Jury au Festival de Cannes et le prix du Meilleur Film Étranger aux European Awards à Rome. Son dernier long-métrage, Le Temps qu’il reste, a été sélectionné en Compétition lors du Festival de Cannes 2009. En 2012, Elia Suleiman réalise le court-métrage Diary of a Beginner, inclus dans le long-métrage collectif 7 Jours à La Havane présenté la même année au Festival de Cannes, dans la section Un Certain Regard. Son dernier film It must be heaven a célébré sa première au festival de Cannes 2019 et y a reçu le prix FIPRESCI. Il est candidat à la course pour les Oscars dans la catégorie "meilleur film étranger". 

Elia Suleiman wurde 1960 in Nazareth geboren und lebte von 1981 bis 1993 in New York, wo seine Filmkarriere begann. Seine ersten, dort realisierten Kurzfilme gewannen mehrere Preise. 1994 zog er nach Jerusalem, um dort im Auftrag der EU die Film- und Medienabteilung an der Birzeit-Universität aufzubauen. Suleimans erster Spielfilm CHRONIK EINES VERSCHWINDENS wurde 1996 auf dem Filmfestival in Venedig ausgezeichnet. 2002 gewann GÖTTLICHE INTERVENTION – EINE CHRONIK VON LIEBE UND SCHMERZ in Cannes den

Preis der Jury und den Europäischen Filmpreis für den besten nicht-europäischen Film. THE TIMES THAT REMAINS lief 2009 im Wettbewerb von Cannes. Der Episodenfilm 7 TAGE IN HAVANNA, zu dem neben Elia Suleiman sechs weitere hochkarätige Regisseure eingeladen waren, einen Kurzfilm beizusteuern, feierte 2012 bei den Internationalen Filmfestspielen von Cannes seine Weltpremiere in der Sektion Un Certain Regard. VOM GIESSEN DES ZITRONENBAUMS feierte seine Weltpremiere im Wettbewerb von Cannes 2019 und

wurde mit dem FIPRESCI-Preis für den Besten Spielfilm sowie mit einer lobenden Erwähnung der internationalen Wettbewerbsjury ausgezeichnet. Der Film ist der palästinensische Kandidat im Rennen um die Oscar®- Nominierung als Bester Internationaler Film.

FILMOGRAFIE (AUSWAHL)

2019 VOM GIESSEN DES ZITRONENBAUMS

2012 7 TAGE IN HAVANNA

2009 THE TIME THAT REMAINS

2007 CHACUN SON CINÉMA – JEDEM SEIN KINO

2002 GÖTTLICHEINTERVENTION–EINECHRONIK VON LIEBE UNDSCHMERZ

1996 CHRONIK EINES VERSCHWINDENS