Ian Kaler

Ian Kaler
Ian Kaler
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Ian Kaler studied Transmedial Arts in Vienna and graduated from the pilot study programme Contemporary Dance, Context, Choreography at the higher educational Centre for Dance at the College of Fine Arts, Berlin (Universität der Künste Berlin). Since 2010, he has been developing choreographic series that are accompanied by (visual) media works and in exchange with different artists.

Between 2015 and 2019 he worked on his choreographic series o.T. of which the first o.T. | (the emotionality of the jaw) was premiered in 2015 at Tanzquartier Vienna and marked the first collaboration with the music producer Jam Rostron aka Planningtorock. The second piece – o.T. | (gateways to movement) – in which Philipp Gehmacher performed as a guest together with Kaler and Rostron, premiered at ImPulsTanz 2015 and has been shown a.o. at Frankfurt LAB, Deutsche Tanzplattform in March 2016. The third part  – (Incipient Futures) – with guest performer Stéphane Peeps Moun (who also created the costumes for this piece) and the musician Joy Leah Joseph on Live Percussion, premiered at Tanzquartier Vienna in 2016. The last part of this series – RAW PRACTICE – is a more intimate practice format of Rostron and Kaler and has been shown in revised versions in Bukarest, Stockholm and at ImPulsTanz 2019.

Two of his video-installations Me becoming myself (unfinished) created in 2016 and Shifting the burden, created in collaboration with Anne Quyrinen in 2014, have been shown at Leopoldmuseum in the frame of ImPulsTanz 2016. The group piece SCREENS as commissioned work in the frame of Calibrate for 16 graduated Austrian dance students premiered at Tanzquartier Vienna in 2016. In 2017 the works of the o.T. series toured in Europe, Mexico and Columbia, whereas Ian Kaler lead accompanying workshops about his practice at some of the venues.

LIVFE – the first piece of a new choreographic work series, in which choreography and dance are combined with (spoken) text and acting scenes, as well as live music and live video – was premiered as part of ImPulsTanz 2017, a revised version at HAU1 Hebbel am Ufer was to be seen in Berlin 2018.

The premiere of ON THE CUSP, Kaler's first choreography for 16 dancers of the Cullbergbaletten, took place in the Tanzquartier Wien in January 2019.
In parallel, Kaler worked as a choreographic director and performer with Planningtorock at Rostron's musical show Powerhouse, the premiere took place in Berlin's Berghain club in May 2019, an extended version premiered at ImPulsTanz in summer 2019; as a solo show, Powerhouse was among others shown at the Southbank Center in London.

Analogous to his choreographic series, Ian Kaler develops workshops that function as research formats – for ImPulsTanz, the Tanzquartier Wien, DOCH School for Dance and Circus Stockholm, the Cullbergbaletten, the Escuela Profesional de Danza in Mazatlán and the University of Sonora in Mexico. In addition to workshops that he gives for professional dancers with mixed abilities, he teaches his practice for participants with other (artistic) backgrounds.

https://www.impulstanz.com/
http://www.iankaler.org/

Ian Kaler studierte Transmediale Kunst in Wien und absolvierte den Pilotstudiengang „Zeitgenössischer Tanz, Kontext, Choreografie” am Hochschulübergreifenden Zentrum Tanz an der Universität der Künste Berlin. Seit 2010 entwickelt er im Austausch mit unterschiedlichen Künstler*innen Stücke in choreografischen Reihen, die von Arbeiten in (visuellen) Medien begleitet werden.

Von 2015 bis 2019 arbeitete Ian Kaler an der choreografischen Reihe o.T. Der erste Teil der Serie, o.T. | (the emotionality of the jaw), prämierte 2015 im Tanzquartier Wien. Das Stück war die erste Kollaboration mit Musikproduzent*in Jam Rostron aka Planningtorock.
Das zweite Stück – o.T. | (gateways to movement) – in dem der Choreograf Philipp Gehmacher als Gastperformer gemeinsam mit Kaler und Rostron auftrat, wurde bei ImPulsTanz 2015 uraufgeführt und u.a. auf der Deutschen Tanzplattform im Frankfurter LAB im März 2016 gezeigt.
Teil drei – (Incipient Futures) – bei dem der Gast-Performer Stéphane Peeps Moun (der auch die Kostüme für das Stück kreierte) und die Musiker*in Joy Leah Joseph Live-Percussion zusammen mit Rostron und Kaler performten, hatte Ur-Aufführung im Tanzquartier Wien 2016.
Der vorläufig letzte Teil der Reihe, ein intimeres Praxis-Format von Rostron und Kaler – RAW PRACTICE wurde in jeweils neu gefasster Version in Bukarest, Stockholm und zuletzt im Sommer 2019 bei ImPulsTanz gezeigt.

Zwei seiner Video-Installationen, Me becoming myself (unfinished) von 2016, und Shifting the burden, einer Kollaboration mit Anne Quyrinen aus dem Jahr 2014, wurden im Leopoldmuseum Wien im Rahmen von ImPulsTanz 2016 gezeigt.
In 2016 wurde zudem das Gruppenstück – SCREENS – als Auftragsarbeit im Rahmen von Calibrate für sechs Absolvent*innen österreichischer Tanzschulen im Tanzquartier Wien uraufgeführt.
2017 tourten verschiedene Stücke der o.T.-Reihe sowohl in Europa als auch in Mexiko und Kolumbien, wobei Ian Kaler an einigen dieser Stationen Workshops zu seiner Praxis unterrichtete.

LIVFE – das erste Stück einer neuen choreografischen Arbeitsreihe, in der Choreografie und Tanz mit (gesprochenem) Text und Schauspielszenen, sowie live Musik und live Video verbunden werden – wurde im Rahmen von ImPulsTanz 2017 uraufgeführt und war in einer überarbeiteten Version im HAU1 Hebbel am Ufer in Berlin 2018 zu sehen.

Die Uraufführung von ON THE CUSP, Kalers erster Choreografie für 16 Tänzer*innen des Cullbergbaletten, fand im Tanzquartier Wien im Januar 2019 statt.
Parallel dazu arbeitete Kaler als choreografischer Leiter und Performer mit Planningtorock an Rostron's Musical Show Powerhouse, die Premiere fand im Berliner Club Berghain im Mai 2019 statt, eine extended Version feierte im Sommer 2019 bei ImPulsTanz Premiere; als Solo-Show wurde Powerhouse u.a. im Southbank Centre in London gezeigt.

Ian Kaler entwickelt analog zu seinen choreografischen Serien Workshops, die als Researchformate funktionieren – so bereits für ImPulsTanz, das Tanzquartier Wien, DOCH School for Dance and Circus Stockholm, das Cullbergbaletten, die Escuela Profesional de Danza in Mazatlán und die Universität Sonora in Mexico. Neben Workshops, die er für professionelle Tänzer*innen mit Mixed Abilities gibt, unterrichtet er seine Praxis für Teilnehmer*innen mit anderen (künstlerischen) Hintergründen.

https://www.impulstanz.com/
http://www.iankaler.org/