Anne at 13,000 Feet Kazik Radwanski

CA/USA-2020, 75 Min., engOF

Regie und Drehbuch
Kazik Radwanski

Kamera
Nikolay Michaylov

Schnitt
Ajla Odobašic

Ton
Alex Hennessey, Ian Reynolds

Mit
Deragh Campbell (Anne), Matt Johnson (Matt), Lawrene Denkers (Barb), Dorothea Paas (Sarah), Lawrene Denkers (Mutter)

Produktion
Medium Density Fibreboard Films

Weltvertrieb
Cercamon

  • English
  • Deutsch

Nervous energy courses through this breathtaking, compact character study of a young woman on the verge. Twenty-something Anne (a fearless Deragh Campbell) works at a day care center, but her carefree style clashes with the predictability expected around children. The demands of daily life sometimes feel too much for her, and every other conversation can turn into a fragile personal reckoning of some sort. But Campbell and director Kazik Radwanski avoid a tidy story of decline as we watch Anne face her frustrations with her place in life. As the film crafts a nuanced portrait on a moment to moment basis, it also taps into tensions and sensations that many may recognize from the existential confusion and loneliness of forging your own path in your twenties. Radwanski (who also brought his singular debut feature TOWER to the Viennale) makes his mark among a generation of young Canadian filmmakers in his dynamic staging of this whisker-sensitive picture of fraying autonomy. Yet it is all powered by Campbell’s headlong commitment to the role. Rather than gawking at Anne’s state of mind and milking it for dread, the movie brings us into her orbit and lets us know what it’s like to feel perpetually up in the air.
(Nicolas Rapold)

Eigentlich möchte Anne nur akzeptiert werden, so, wie sie ist, doch mit ihrem eigenwilligen Charakter eckt sie immer wieder an: im Kindergarten, in dem sie arbeitet, in ihrer Familie, bei ihren Freund*innen. Hinter ihrer demonstrierten Stärke steht eine Fragilität, die völligen Zusammenbruch jederzeit möglich scheinen lässt. Es ist vor allem Deragh Campbells bedingungsloser Einsatz als Anne, der das Dilemma existenzieller Überforderung schmerzhaft nahebringt. Schwankend zwischen nervös-fahrig und verzweifelt- übergriffig erinnert ihre Darbietung an Gena Rowlands in

A WOMAN UNDER THE INFLUENCE. Und am Ende die Ratlosigkeit: Was tun mit diesem schwierigen Leben? (Alexandra Seitz)