ColOZio Artemio Narro

MX-2020, 90 Min, OmeU

Regie
Artemio Narro

Drehbuch
Artemio Narro, María González de León

Kamera
Mariel Baqueiro

Schnitt
Liora Spilk Bialostozky

Musik
Emilio Acevedo, Julian Brody, Alejandro Castaños, Julian Lede, Andres Sanchez, Guillermo Guevara, Rodrigo Garibay

Ton
Matias Barberis

Ausstattung und Kostüm
Artemio Narro, Maria Del Rosario Mercado

Mit
Orlando Moguel (Mundo), Diego Calva (Diego), Manolo Caso (Gael), Hector Kotsifakis (Chocorrol)

Produktion
El llanero Solitario, Producciones cuarto para las doce, Distrito films, FIlmaciones de la ciudad, Instant cult films, Bias Post, Redrum

Weltvertrieb
Aspect Ratio

  • English
  • Deutsch

It’s 1994, a year marked by the assassination of presidential candidate Luis Donaldo Colosio. Diego and Gael (whose names just so happen to be those of the two most prominent Mexican actors of the director’s generation) receive a premonition that could change the course of history and save him. The two protagonists start a road trip and, under the effects of LSD, encounter improbable situations and many misunderstandings.

In his second directorial work, Artemio Narro travels back in time to a certain episode in Mexican political history to reveal a condition inherent to the country which is still recognizable in the current government administration. Coming from the visual arts, Narro produces his films in a completely independent manner that aims for complete freedom as much aesthetic as it is discursive. He does not hold back in his criticism of a ruling class and its officials, occupied with imaginary threats and frozen in motionless progress. The characters cross the country accompanied by Ariel, the national cinema award statuette, through abandoned sets, theatrical performances, and rivers, deserts, and taverns, haunted by malingerers and seductresses. And it ultimately seems impossible to change the destiny of history. (Eva Sangiorgi)

Es sieht so aus, als ob Narro auf die leichte Eroberung des Publikums aus ist, indem er als Protagonisten zwei Potheads aufstellt. Die beiden bescheren dem Film eine (sehr) lysergische erste halbe Stunde und im (wirklich langen) Vorspann wird konsequenterweise unter anderen auch Albert Hofmann gedankt. Aber hinter all dem Kiffen, Saufen und Tanzen versteckt sich eine Episode der mexikanischen Geschichte der Neunzigerjahre: das Attentat auf Luis Donaldo Colosio Murrieta, den Hoffnungs- kandidaten der Präsidentschaftswahlen 1994. Narro spielt mit dieser wahren Begebenheit und macht dabei deutlich, dass er nicht nur das Genre Komödie beherrscht. (Ferdinand Keller)