Davos Daniel Hoesl Julia Niemann

AT-2020, 90 Min. OmeU

Regie
Daniel Hoesl, Julia Niemann

Drehbuch
Julia Niemann

Kamera
Andi Widme

Schnitt
Gerhard Daurer

Ton
Eva Hausberger, Andi Pils, Reto Stamm

Produktion und Weltvertrieb
European Film Conspiracy

Verleih
Stadtkino Filmverleih 

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A small town in Switzerland... Davos, in the canton of Graubünden, has an official population of just 11,000. But that number swells hugely each January when the Alpine resort, setting of Thomas Mann’s “The Magic Mountain”, hosts the World Economic Forum. A meeting of the political and financial elite which has taken place annually since 1971, the Forum puts firmly Davos on the global map for four hectic days. But what about the other 361?

Directors Hoesl and Niemann take a detached, anthropological approach to this unique but banal location, examining the ordinary lives of those whose existences briefly brush against glamorous and powerful interlopers. As in COMRADE JEANNETTE (2013) and its Vienna-centric follow-up WINWIN (2016), Hoesl shows acute and subtle sensitivity towards the ways money shapes individual and collective identities. The directors’ cameras observe Swiss democracy in all its pedantic glory, examining the impact of the Forum on local businesses, enterprises, most of which agricultural, and individuals. “The promenade that Mann once strolled along is today dominated by empty premises,” Hoesl has noted. “The full effects of globalization can be seen very clearly, because social life is edged out.” (Neil Young)

Daniel Hoesls Film setzt in jenem Moment ein, in dem sich ein kleiner Schweizer Schiort in die Weltzentrale von Reichtum und politischem Protzgehabe verwandelt. Doch sein Interesse gilt nicht nur dem World Economic Forum und den Repräsentationsformen, die damit einhergehen, sondern auch dem alltäglichen sozialen Gewebe und den Widerstandsgesten, die sich im Ort entfalten. DAVOS ist vor allem ein Film über die „common people“ – Bauern, Hotelpersonal, jugendliche Asylwerber, Sozialarbeiter –, deren Leben, in scharfem Kontrast zur dunklen Seite der Macht, einfach weitergeht und in seiner Schlichtheit eine andere Geschichte des Menschseins, jenseits von Gier und Profitraten erzählt.

(Thomas Mießgang)