Days Of Being Wild Wong Kar-Wai

HK-1990, 100 Min. OmdU

Regie
Wong Kar Wai

Produzent
Rover Tang Gwong Chow

Executive producer
Alan Tang Kwong Wing

Kamera
Christopher Doyle

Schnitt
Patrick Tam, Hai Kit Wai

Ausstattung
William Chang Suk Ping

Kostüm
Lu Ha Fong

Mit
Leslie Cheung, Maggie Cheung, Andy Lau, Carina Lau, Jacky Cheung, Rebecca Pan

Verleih
Polyfilm

  • English
  • Deutsch

The breakthrough sophomore feature by Wong Kar Wai represents the first full flowering of his swooning signature style. The initial entry in a loosely connected, ongoing cycle that includes In the Mood for Love and 2046, this ravishing existential reverie is a dreamlike drift through the Hong Kong of the 1960s in which a band of wayward twentysomethings—including a disaffected playboy (Leslie Cheung Kwok Wing) searching for his birth mother, a lovelorn woman (Maggie Cheung Man Yuk) hopelessly enamored with him, and a policeman (Andy Lau Tak Wah) caught in the middle of their turbulent relationship—pull together and push apart in a dance of frustrated desire. The director’s inaugural collaboration with both cinematographer Christopher Doyle, who lends the film its gorgeously gauzy, hallucinatory texture, and actor Tony Leung Chiu Wai, who appears briefly in a tantalizing teaser for a never-realized sequel, Days of Being Wild is an exhilarating first expression of Wong’s trademark themes of time, longing, dislocation, and the restless search for human connection. [Criterion]

Hongkong, 1960: Yuddy, ein verwöhnter, bei einer Prostituierten aufgewachsener Frauenheld, schlägt seine Zeit lustlos mit sexuellen Affären tot. Dabei lernt er die Verkäuferin Su Li-zhen kennen, die ihm verfällt und der ein verliebter Polizist erfolglos hinterherläuft. Als er erfährt, dass seine richtige Mutter in Manila lebt, macht er sich voller Hoffnung auf die Suche nach ihr.

Für seinen zweiten Film, DAYS OF BEING WILD, versammelte Wong Kar-Wai die besten Talente des Hongkong-Kinos jener Zeit; das Werk floppte bei seiner Veröffentlichung, wurde aber von der Kritik gefeiert und gilt heute als einer seiner besten Filme. Es ist Wong Kar-Wais erste Zusammenarbeit mit Kameramann Christopher Doyle, der durch seine hochgradig stilisierten Bilder eine Generation von Filmemachern in Asien prägen sollte.

Pressespiegel

  • Die bedeutendste „Errungenschaft“ von Days of Being Wild ist denn auch die Entdeckung von Zeit als wesentliches Element im Leben von Menschen. Die Geschichte ist nicht mehr linear. Erstmals entfaltet Wong jenes vielschichtige Geflecht an Handlungselementen, wie er es später in Fallen Angels auf die Spitze treibt.

    epd-Film