Die Revolution frisst ihre Kinder! Jan-Christoph Gockel

Burkina Faso/AT-2020, 73 Min, OmeU

Regie
Jan-Christoph Gockel

Kamera und Schnitt
Eike Zuleeg

Ton
Sanfo Halassane

Musik
Smockey, Komi Mizrajim Togbonou, Matthias Grübel

Mit
Raphael Muff, Serge Bambara, Laurenz Leky, Evamaria Salcher, Étienne Minoungou, Michael Pietsch, Komi Mizrajim Togbonou, Julia Gräfner

Produktion
Schauspielhaus Graz

Verleih
sixpackfilm

  • English
  • Deutsch

A bit of “reverse colonialism” is on the mind of a theatre group from Graz, Austria when they embark on an adventure in Ouagadougou, Burkina Faso. They want to stage “Danton’s Tod” by Georg Büchner with puppets in the sub-Saharan state. It doesn’t take long for director Julia (Julia Gräfner) to realize: “This has nothing to do with the life of the people here.” Creating a new puppet of Thomas Sankara, the legendary founding figure of the free Burkina Faso, seems like a solution. But it is also risky, since people are protesting against the regime of Blaise Compaoré, the strongman in charge in the country. Everybody believes it was him who had Sankara killed in 1987.

It takes about 15 minutes for Jan-Christopher Gockel to give the first strong hint that DIE REVOLUTION FRISST IHRE KINDER is no straight, making-of-art-in-a-foreign-world-documentary, but rather something closer to a MAN BITES DOG for the surreal world of provincial theater. The weirdness peaks when Julia frantically claims that her vision of art has advanced the local democracy movement: “We made the revolution here.” Jan-Christopher Gockels embedded theater-film delivers the meta-meta-irony to that preposterousness. (Bert Rebhandl)

Die Theaterregisseurin Julia Gräfner (gespielt von Schauspielerin Julia Gräfner) reist mit ihrem Ensemble nach Burkina Faso, um dort Georg Büchners „Dantons Tod“ aufzuführen. Als vor Ort Proteste zum Volksaufstand anschwellen, verfällt Gräfner der Wahnvorstellung, dass sie als Theatermacherin die politischen Unruhen eingeleitet hat. Mit seiner Kino-Mockumentary hat Theaterregisseur Jan-Christoph Gockel einen fiktiv- dokumentarischen Hybrid geschaffen. Einen bissigen Film wider jede Produktionslogik, der mal eben lässig Puppen- und Bühnenspiel sowie Leben in Graz, Europa und Burkina Faso verschaltet und kommentiert. (Sebastian Höglinger)