Doch das Böse gibt es nicht (Sheytan vojud nadarad) Mohammad Rasoulof

DE/IRN/CS- 2020, 152Min, Originalfassung mit deutschen Untertiteln

Regie, Drehbuch
Mohammad Rasoulof

Mit
Ehsan Mirhosseini, Shaghayegh Shourian, Kaveh Ahangar, Alireza Zareparast, u.a.

Kamera
Ashkan Ashkani

Schnitt
Mohammadreza Muini, Meysam Muini

Musik
Amir Molookpour

Ton
Hasan Shabankareh

Produktion
Cosmopol Film, Europe Media Nest, Filminiran

Verleih
Stadtkino Filmverleih

  • English
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The winner of this year’s Golden Bear at the Berlinale, THERE IS NO EVIL is yet another example of Mohammad Rasoulof’s cinema of humanistic defiance. A collection of four stories all related by a single theme – the place of capital punishment within Iran’s Islamic Republic – the film examines how this problem cuts across various strata of society. The first vignette finds Rasoulof adopting a style somewhat reminiscent of Asghar Farhadi, as he ofers a portrait of the hangman as a middle-class family man, beset by perfectly ordinary problems. From there, we are asked to consider the very particular problem of compulsory military service which, in Iran, can sometimes mean serving as a state executioner. THERE IS NO EVIL is a stark, agenda-driven film, but no less stirring for its blunt polemics. If Iranian cinema has traditionally conveyed its messages through symbolism and allegory, Rasoulof opts for the simplicity of the fable here instead. As the title suggests, THERE IS NO EVIL demands a reconsideration of the moral certainties that undergird a theocratic state. (Michael Sicinski- Viennale)

Pyramide
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Iran, de nos jours. Heshmat est un mari et un père exemplaire mais nul ne sait où il va tous les matins. Pouya, jeune conscrit, ne peut se résoudre à tuer un homme comme on lui ordonne de le faire. Javad, venu demander sa bien-aimée en mariage, est soudain prisonnier d’un dilemme cornélien. Bharam, médecin interdit d’exercer, a enfin décidé de révéler à sa nièce le secret de toute une vie. Ces quatre récits sont inexorablement liés. Dans un régime despotique où la peine de mort existe encore, des hommes et des femmes se battent pour affirmer leur liberté.
(Pyramide Distribution)

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Die vier Geschichten, aus denen "There is no Evil" besteht, sind Variationen über die Themen moralische Kraft und Todesstrafe. Sie fragen danach, bis zu welchem Grad individuelle Freiheit unter einem despotischen Regime und scheinbar unentrinnbaren Bedrohungen möglich ist. Mohammad Rasoulof verknüpft sie narrativ nur lose, dennoch sind sie auf unerschütterliche und tragische Art miteinander verbunden. Angesichts der organisierten Unterdrückung scheint es nur eine Wahl zu geben: zwischen Widerstand und Überleben. Trotzdem fordert uns jede der abrupt abbrechenden Geschichten auf, darüber nachzudenken, wie Männer und Frauen auch in solchen Situationen ihre Freiheit behaupten können.

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(Berlinale)

Goldener Bär - Berlinale 2020 

Viennale 2020