Lúa Vermella (Red Moon Tide) Lois Patiño

ES-2020, 84 Min., OmeU

Regie, Drehbuch, Kamera
Lois Patiño

Schnitt
Pablo Gil Rituerto, Óscar de Gispert, Lois Patiño

Ton
Juan Carlos Blancas

Ausstattung
Jaione Camborda

Mit
Rubio de Camelle, Ana Marra, Carmen Martínez, Pilar Rodlos

Produktion
Zeitun Films, Amanita Studio

Weltvertrieb
Lights On

  • English
  • Deutsch

In the fishermen’s town of Camariñas, Rubio goes missing at sea. He is the experienced diver responsible for rescuing more than 40 bodies from shipwrecks so that they could be given a proper farewell. Now that he is the one lost at sea, who will return his body to land?

LÚA VERMELLA tells the story of a community tormented by the ocean. As the people wait longer and longer, they are held captive by the landscape, transfixed. Most of the film is an exploration of these still figures and how they relate to their surroundings. They have to coexist with the sea, with its mist, its tides; they must live by its rule. “The monster is the sea,” says one of the characters, and as they name the beast, they start trying to fight it, each in their own way. Three witches will be summoned, the streams will be read, the earth will be surveyed. Will they ever be able to mourn Rubio?

Lois Patiño’s second feature is a fiction made out of myth and its landscape. The tales that have always been told by the fire, while the ocean crashes outside, take the shape of an audio-visual fable that seems to have been forged and whispered before our very eyes, as a continuation of Millet’s “The Angelus”, which at once inspires and haunts the film. (Lucía Salas)

So viele hat er aus Seenot gerettet, nun ist Rubio selbst von dem Ungeheuer geholt worden, das vor der Küste sein Wesen treibt. Eine Lähmung legt sich über den Landstrich, nur die Gedanken der tief in sich versunken Zurückgebliebenen sind hörbar: Sie handeln von Geistern, Hexen, Monstern. Ist es ein Horrorfilm oder ist es ein Experimentalfilm oder ist das überhaupt unwichtig? An der galizischen Costa de la Muerte setzt Patiño einen Solitär mit hypnotischer Wirkung in Szene und darin das unbeherrschte Elementare und die Mysterien, die es seit jeher zu befrieden suchen, in ihr uraltes Recht. Leben und Tod fallen im Wasser in eins. An Land bleibt die Trauer über den Verlust. (Alexandra Seitz)