Si c'était de l'amour (Wenn es liebe wäre) Patric Chiha

FR-2020, 82 Min., OmdU/OmeU

Nach CROWD von Gisèle Vienne

Regie und Drehbuch
Patric Chiha

Kamera
Jordane Chouzenoux

Schnitt
Anna Riche

Ton
Pierre Bompy

Produktion
Aurora Films

Verleih
Filmgarten 

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Something extraordinary takes place here: the physical movements and choreographies linked to the rhythm and the music that moves it forward create a specific codification for the emotions of a decade within the performance, a period that the performers enter into dialogue with even though it is not their own. The film explores three different parts of a process: the preparation, moments of rest, and ultimate performance of Gisèle Vienne’s Crowd (a play related to the 1990s raves). During the pauses, the grammar of emotions takes verbal form, as the dancers feel the effect of what is being represented, while they have no need for words as they dance. Violence and vulnerability, for example, are made tangible via a gesture and a movement and enunciated as such. The camera draws on both expressive options and suggests the differences between them. Within this dialectic, Chiha establishes an appropriate mise- en-scène to explore a volatile era of identity and desire in which gender is just a starting point; if it’s about love, it no longer depends on whether you’re male or female – for now, feeling and dancing are enough. (Roger Koza)

Ils sont quinze jeunes danseurs, d’origines et d’horizons divers. Ils sont en tournée pour danser Crowd, une pièce de Gisèle Vienne inspirée des raves des années 90, sur l’émotion et la perception du temps. En les suivant de théâtre en théâtre, Si c’était de l’amour, documente leur travail et leurs étranges et intimes relations. Car les frontières se troublent. La scène a l’air de contaminer la vie – à moins que ce ne soit l’inverse. De documentaire sur la danse, le film se fait alors voyage troublant à travers nos nuits, nos fêtes, nos amours.

Wir sehen Proben und Ausschnitte von Gisèle Viennes Tanzstück „Crowd“ über die Raves der 1990er. In scheinbarem Widerspruch zu der pulsierenden Technomusik bewegen sich junge Männer und Frauen in extremer Verlangsamung. Die Zeit dehnt sich, fungiert im Wortsinn als Lupe und verleiht den Figuren, ihren Gesten und Beziehungen, ihrem Begehren Pathos und Würde in der Entgrenzung. Die endet für die jungen Tänzer*innen nicht mit ihren Rollen. Zentrale Frage ihrer eingestreuten Zweiergespräche ist: Was gibst Du von Dir in den vorgegebenen Part? Eine Trennung zwischen der Bühnen- und der eigenen verletzlichen Persönlichkeit ist nicht vorgesehen. (Barbara Kronsfoth)