Fauna Nicolás Pereda
MX/CA-2020, 70 Min. OmdU
Regie, Drehbuch, Schnitt und Produktion
Nicolás Pereda
Mit
Lázaro Gabino Rodríguez, Luisa Pardo Úrias, Francisco Barreiro, Teresita Sánchez, José Rodríguez López, Mariana Villegas, Fernando Álvarez Rebeil, Aarón Velázquez, Brandon Medina
Kamera
Mariel Baqueiro
Kamera Assistenz
Ilana Coleman
Ton
Pablo Cervera
Ton Postproduktion
Kevin T. Allen
Chek-Elektriker
Carlos Rasta Quiróz
Produktion Assistenz
Jesús Fernando Martínez Torres
Kostum
Rossana Rodríguez
Lieder
Teresita Sánchez
Catering
Francisca Silva
Koproduktion
Julia Arnaut, Catalina Pereda, Pedro García
Verleih
Filmgarten
- English
- Deutsch
A playful artist of the switch-up, Mexico-born filmmaker Nicolás Pereda creates shifting, often elusive fictions with a recurring troupe of actors. In his nimble new film, an actress Luisa (Luisa Pardo) brings home her affable boyfriend Paco (Francisco Barreiro) to see her family, but they cross paths with her standoffish brother Gabino (Lázaro Gabino Rodríguez). For a while, a tense but increasingly funny comedy of manners and machismo unfolds as her father (Jose Rodriguez Lopez) enters the picture: in one beguiling and funny set piece, dad asks hapless boyfriend to reprise his small role from a TV drugs trade dram on the spot. (Barreiro, a Pereda regular like his co-stars, indeed acted in the show NARCOS: MEXICO.) Meanwhile, Luisa rehearses amusingly loaded dialogue with her long-suffering mom (Teresita Sánchez). But then a new world of fictions is born when the film spins off into a trickier story relating to a disappearance, which just so happens to star all the same actors (with the help of a wig or two). Staging much of the unpredictable action in nondescript and deserted locales, Pereda allows the strains of menace and even violence that can shadow ordinary life in Mexico to seep into his film. (Viennale)
Dass Pereda seine hervorragenden Akteure (Lázaro Gabino Rodríguez und Luisa Pardo von Lagartijas Tiradas als Sol) hier gleich mehrere Rollen spielen lässt, könnte die misstrauische Zuschauerin als Knickrigkeit auslegen. In Wahrheit aber ist FAUNA, halb Komödie halb Noir, eine Huldigung an die Kunst der Schauspielerei sowie ein Film, der über Selbstdarstellung im Alltag und über das männliche, von Fernsehserien genährte Rollenverständnis reflektiert. Mühelos und witzig wechselt Pereda in seiner Inszenierung von einer Erzählebene auf die andere: „Ich weiß wirklich nicht, was als Nächstes passiert“, sagt da einer über das Buch, das er gerade liest – bevor er in der nächsten Szene mit Perücke angetan als Detektiv ins Bild marschiert.
Am 04. und 05.09.2021 findet im Studio die SPIEGLEIN/YUTATA'TI Uraufführung - ein Theaterstück von Lázaro Gabino Rodríguez und Luisa Pardo (Lagartijas Tiradas als Sol)
Toronto IFF, Special Mention – Amplify Voices Award for Best Canadian Feature Film
Jurybegründung: « Tonally precise, with a cunning sense of humor, and led by brilliant performances, this film unpacks the influence of violent stereotypes in popular culture on the Mexican psyche. »
Pressespiegel
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Gleichermaßen sehr theoretisch und lustvoll, entfremdend und betörend.
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Großartige Komik hinter lakonischer Anmutung.
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In FAUNA möchte man sich direkt hineinbegeben.
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Unerschütterlich schlitzohrig und humorvoll.
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A highly engrossing critique of narco culture’s influence on Mexican storytelling.
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Einzigartig tiefgründig und manchmal urkomisch. Eines von Peredas einprägsamsten, unterhaltsamsten und ergreifendsten Werken.
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Wie ein Tortillachip: knackig, trocken und doch ein Vergnügen.
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Eine clevere Performance- und Identitätsstudie, die ihre gruselige Komödie ausnutzt, um sich über zeitgenössische Narconovelas und ihren Einfluss auf die kulturelle Vorstellungskraft dieses Landes lustig zu machen.
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FAUNA ist eine aggressiv seltsame Kuriosität, aber Pereda ist ein vollendeter genug Regisseur der Sinn erschafft, welchimmer es ist.
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Während der Film textlich die filmische Gewalt der sozialen Probleme Mexikos kritisiert ist er selbst repräsentativ für die Zeit der Wölfe. Sie werden danach eine Zigarette rauchen wollen.
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FAUNA observes how our personalities mutate depending on which facet of our lives we are facing, what we want to project, who we want to manipulate, and how we want to be perceived.
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From a domestic rehearsal before an audition to an inventive story within a story, the simple act of performing enables the film to constantly shift gears.
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Breezy and pitch perfect, FAUNA is a film about the power of the subconscious, told with uncanny humour and confidence. The film’s ingenious framing devices, elegant widescreen compositions, and dusty hues are perfectly attuned to its suspenseful yet playful stratagems. With his mischievous and nimble dissection of archetypal roles, Pereda proves there’s great pleasure in the telling, enlisting our imagination at each step of the way.
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Dry as a bone and more chuckle-inducing than haha-funny, the latest entry in the Pereda cinematic universe is a head-spinning treat.