Fauna Nicolás Pereda

MX/CA-2020, 70 Min. OmdU, OmeU

Regie, Drehbuch, Schnitt und Produktion
Nicolás Pereda

Mit
Lázaro Gabino Rodríguez, Luisa Pardo Úrias, Francisco Barreiro, Teresita Sánchez, José Rodríguez López, Mariana Villegas, Fernando Álvarez Rebeil, Aarón Velázquez, Brandon Medina

Kamera
Mariel Baqueiro

Kamera Assistenz
Ilana Coleman

Ton
Pablo Cervera

Ton Postproduktion
Kevin T. Allen

Chek-Elektriker
Carlos Rasta Quiróz

Produktion Assistenz
Jesús Fernando Martínez Torres

Kostum
Rossana Rodríguez

Lieder
Teresita Sánchez

Catering
Francisca Silva

Koproduktion
Julia Arnaut, Catalina Pereda, Pedro García

Verleih
Filmgarten

  • English
  • Deutsch

A playful artist of the switch-up, Mexico-born filmmaker Nicolás Pereda creates shifting, often elusive fictions with a recurring troupe of actors. In his nimble new film, an actress Luisa (Luisa Pardo) brings home her affable boyfriend Paco (Francisco Barreiro) to see her family, but they cross paths with her standoffish brother Gabino (Lázaro Gabino Rodríguez). For a while, a tense but increasingly funny comedy of manners and machismo unfolds as her father (Jose Rodriguez Lopez) enters the picture: in one beguiling and funny set piece, dad asks hapless boyfriend to reprise his small role from a TV drugs trade dram on the spot. (Barreiro, a Pereda regular like his co-stars, indeed acted in the show NARCOS: MEXICO.) Meanwhile, Luisa rehearses amusingly loaded dialogue with her long-suffering mom (Teresita Sánchez). But then a new world of fictions is born when the film spins off into a trickier story relating to a disappearance, which just so happens to star all the same actors (with the help of a wig or two). Staging much of the unpredictable action in nondescript and deserted locales, Pereda allows the strains of menace and even violence that can shadow ordinary life in Mexico to seep into his film. (Nicolas Rapold)

Dass Pereda seine hervorragenden Akteure hier gleich mehrere Rollen spielen lässt, könnte die misstrauische Zuschauerin als Knickrigkeit auslegen. In Wahrheit aber ist FAUNA, halb Komödie halb Noir, eine Huldigung an die Kunst der Schauspielerei sowie ein Film, der über Selbstdarstellung im Alltag und über das männliche, von Fernsehserien genährte Rollenverständnis reflektiert. Mühelos und witzig wechselt Pereda in seiner Inszenierung von einer Erzählebene auf die andere: „Ich weiß wirklich nicht, was als Nächstes passiert“, sagt da einer über das Buch, das er gerade liest – bevor er in der nächsten Szene mit Perücke angetan als Detektiv ins Bild marschiert. (Ferdinand Keller)

Pressespiegel

  • Breezy and pitch perfect, Fauna is a film about the power of the subconscious, told with uncanny humour and confidence. The film’s ingenious framing devices, elegant widescreen compositions, and dusty hues are perfectly attuned to its suspenseful yet playful stratagems. With his mischievous and nimble dissection of archetypal roles, Pereda proves there’s great pleasure in the telling, enlisting our imagination at each step of the way.

  • Dry as a bone and more chuckle-inducing than haha-funny, the latest entry in the Pereda cinematic universe is a head-spinning treat.