Isabella Matías Piñeiro

AR/FR-2020, 80 Min. OmeU

Regie und Buch
Matías Piñeiro

Kamera
Fernando Lockett

Schnitt
Sebastián Schjaer

Musik
Gabi Saidón, Santi Grandone

Sound Design
Mercedes Tennina

Ausstattung
Ana Cambre

Kostüm
Ana Cambre

Produzentin
Melanie Schapiro

Produktion
Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains,
Trapecio Cine

  • English
  • Deutsch

Mariel wants to play the role of Isabella in Shakespeare’s “Measure for Measure”. She has already prepared for an audition, but she is distracted by money problems. In the hope of receiving financial support from her brother, with whom she has had no contact for a long time, Mariel turns to his lover, Luciana, who is also an actress, albeit a more successful one. Luciana agrees to convince him, but only if Mariel goes ahead with the audition. However, luck is seldom on Mariel’s side. Time after time, she tries to win this role that persistently eludes her. And time after time, she encounters Luciana, a sort of more successful doppelganger, who leads Mariel to doubt her own ambitions: to act or not to act. Mariel’s dilemma intertwines her idea of success with her experience of friendship, motherhood and pursuing a career. Isabella is the latest in Piñeiro’s series of films about female roles in Shakespeare’s comedies; at the same time, it is a moral story that, following in the footsteps of Alain Resnais and Jacques Rivette, experiments with non-linear narrative. Piñeiro constructs a colourful mosaic of mathematical precision that traces Mariel's story both forwards and backwards in time.

Mariel möchte die Rolle der Isabella in Shakespeares „Maß für Maß“ spielen. Sie hat bereits für ein Vorsprechen geprobt, steckt aber in Geldnöten. In der Hoffnung auf finanzielle Unterstützung vonseiten ihres Bruders, zu dem sie lange keinen Kontakt hatte, wendet sie sich an dessen Freundin Luciana, die ebenfalls Schauspielerin und erfolgreicher ist als Mariel. Luciana willigt ein, den Bruder zu überzeugen – aber nur, wenn Mariel zum Vorsprechen geht. Doch das Glück ist nicht auf Mariels Seite. Die Rolle, um die sie sich immer wieder bemüht, entzieht sich ihr. Und jedes Mal begegnet sie Luciana, einer Art glücklicheren Doppelgängerin. Mariel beginnt an der Schauspielerei zu zweifeln. Im Dilemma der jungen Frau überlagern sich ihre Vorstellung von Erfolg und ihre Erfahrungen von Freundschaft, Mutterschaft und Karriere. Isabella ist der neueste Teil einer Reihe von Piñeiro-Filmen über weibliche Rollen in Shakespeares Dramen und eine moralische Geschichte, die in Anlehnung an Alain Resnais und Jacques Rivette mit dem nichtlinearen Erzählen experimentiert. Piñeiro springt in der Chronologie vor und zurück und erzählt Mariels Geschichte als vielfarbiges Mosaik von mathematischer Präzision.

Berlinale 2020
Viennale'20